oleje Klimowicz Neste
Technika leśna

Z cyklu: dbamy o maszyny

Dodano: 22.04.2015

 

silnik, olej, płyn chłodniczy, paliwo

 

Konserwacja maszyny to nie tylko zabezpieczenie jej od zewnątrz, ale również zabezpieczenie trących o siebie elementów: przekładni (pasowych, łańcuchowych, zębatych), urządzeń i osprzętu elektrycznego, elementów hydrauliki oraz silnika.

 

W przypadku silnika podstawowym zabiegiem konserwacyjnym jest jego umycie. Nawet po krótkiej eksploatacji, szczególnie w okresie zimowym, gdy silnik obciążony jest nie tylko pracą, ale także narażony jest na działanie niesprzyjających warunków atmosferycznych. Najbardziej zanieczyszczoną częścią jest jego blok. W trakcie eksploatacji pokrywa się on trudną do usunięcia warstwą tłustego i ciemnego nalotu, często na skutek wysokiej temperatury ścianek bloku jest on dodatkowo przypalony. Najłatwiej usunąć go za pomocą pędzelka namoczonego w odpowiednim rozpuszczalniku, a nie jak często się praktykuje oleju napędowym, a następnie obmyć ciepłą wodą, do której można dodać nieagresywny środek myjący. Jednocześnie należy zwrócić szczególną uwagę na osprzęt elektryczny i elektroniczny oraz filtr powietrza, aby ich nie zamoczyć.

 

Jeżeli jest to konieczne, po okresie intensywnej zimowej eksploatacji, należy wymienić olej. Niekiedy, szczególnie w okresie zimowym i przejściowym zima ? wiosna, zalecane jest dodanie do oleju tzw. inhibitora korozji, który jest w stanie związać wytrącającą się na ściankach komory silnika wodę, powodującą korozję. Zastosowanie takiego środka wymaga ponownej wymiany oleju po okresie krótszym niż normalny ? maksymalnie po 30 godzinach pracy, zazwyczaj w momencie wzrostu średniej dziennej temperatury powietrza.

Następnie dobrze jest spuścić znajdujące się w zbiorniku paliwo wraz z powstałymi wewnątrz zanieczyszczeniami i zalać go nowa porcją świeżego, odpowiedniego do warunków pogodowych, paliwa. Najlepiej do pełna, co powinno być zasadą, bo niezależnie od pory roku uniemożliwia to utlenianie się materiału zbiornika oraz zmniejsza intensywność skraplania się pary wodnej wewnątrz zbiornika i mieszania wody z paliwem.

Poza tym paliwo po dłuższym okresie przechowywania w zbiorniku ulega rozwarstwieniu i pojawia się szkodliwy osad, który trzeba z niego usunąć. Niewykonanie tej czynności spowoduje bardzo szybkie zanieczyszczenie filtrów paliwa i może przyczynić się do nieprawidłowej pracy wtryskiwaczy, a w skrajnych przypadkach do uszkodzenia pompy i samych wtryskiwaczy.

 

Warto również zadbać o płyn chłodniczy: sprawdzić jego poziom, uzupełnić ewentualne braki lub w przypadku, gdy utracił właściwe parametry ? wymienić na nowy. Jeżeli czynnikiem chłodzącym jest woda, to po okresie zimowym koniecznie wymaga ona wymiany i zalania układu świeżą porcją odpowiednio zmiękczonej wody (np. przegotowanej).

 

 

 

cdn.

Już jutro o smarowaniu i skrzyniach przekładniowych.

Tekst i zdjęcia pochodzą z GAZETY LEŚNEJ

 

 Zobacz też część 1 artykułu - o konserwacji i myciu maszyn leśnych

 Zobacz też część 2 artykułu - o korozji i nie tylko

Komentarze (0)
Zaloguj się lub zarejestruj, aby dodać komentarz.

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

© 2014 firmylesne.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i realizacja: DIFFERENCE