2025-03-10-PGE-baner_1296_600
2025-02-07-Targi Kielce-baner-LASexpo25-1296x600px
Forestpol baner_980x200_copy_1
wbleasing
fpkjg
Slide
Slide
Slide
stihl-jesien2024-AkuGratis-1150x600-01

Zważyć drewno

3.05.2008
Główny inspektor Transportu Drogowego wystąpił z pismem do Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, by rozpocząć konkretne prace nad wprowadzeniem tabel przeliczeniowych masy drewna.

Chodzi o to, by na kwitach był zapisany ciężar ładunku.

Publikujemy treść tego listu.
 

Warszawa, dnia 5 marca 2008r.

Rzeczpospolita Polska
GŁÓWNY INSPEKTOR TRANSPORTU DROGOWEGO
Tomasz Połeć

BPO- 074 - 4 /2008/


Pan
Jerzy Piątkowski
Dyrektor Generalny Lasów Państwowych
ul. Wawelska 52/54
00-922 Warszawa


Nawiązując do spotkania Głównego Inspektora Transportu Drogowego z przedstawicielami Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych i zrzeszeń przewoźników drogowych, które odbyło się w dniu 25 lutego 2008 r., przedstawiam poniżej propozycję rozwiązania problematyki związanej z wywozem drewna z lasów.

Największą dolegliwością przewoźników drewna, którzy chcą świadczyć usługi transportowe w sposób uczciwy i ex lege, jest nieuregulowana kwestia ustalenia wagi drewna w lesie. Ilość drewna jest wyrażana w miarach leśnych - w wartościach metrów sześciennych bądź przestrzennych. W konsekwencji, przewoźnicy sami muszą przeliczać ilość ładunku wyrażonego w m na kilogramy, dopasowując jego wagę do parametrów posiadanego środka transportu.

Uczestnicy spotkania, o którym mowa powyżej, wspólnie znaleźli rozwiązanie przedmiotowego problemu, a mianowicie zaproponowali przyjęcie uśrednionych wartości przeliczeniowych według tabeli.

Godnym zauważenia jest fakt, iż przedstawione rozwiązanie pozwoli przewoźnikom uniknąć kar pieniężnych nakładanych na podstawie ustawy o drogach publicznych za przejazd pojazdem nienormatywnym w sytuacji stwierdzenia przeładowania pojazdu. Oczywistym bowiem jest, że drewno stanowi rodzaj ładunku, który w zależności od warunków atmosferycznych (w szczególności poziomu wilgoci w powietrzu), przy zachowaniu objętości, zmienia swoją wagę.

Mając powyższe na uwadze, zwracam się do Pana Dyrektora z prośbą o rozważenie możliwości wprowadzenia do pragmatyki załadunku drewna w lesie uśrednionych przeliczników w zakresie objętości i wagi poszczególnych gatunków drewna. Pragnę również zwrócić uwagę, że niezwykle istotnym dla przewoźników drogowych i kwestii ustalenia podmiotu odpowiedzialnego za przeładowanie pojazdu jest konieczność wpisywania w dokumencie przewozowym zarówno ilości (objętości), jak i wagi drewna.

(-)
Średnia waga 1m sześc. wybranego gatunku drewna ściętego (w kg)
Sosna         800
Świerk         800
Jodła         900
Modrzew         900
Dąb         1000
Buk         1070
Brzoza         850
Olcha         850
Osika         810
Topola         730
Grab         970


firmylesne.pl
Źródło: Źródło: OZPTD