2025-03-10-PGE-baner_1296_600
2025-02-07-Targi Kielce-baner-LASexpo25-1296x600px
Forestpol baner_980x200_copy_1
wbleasing
fpkjg
Slide
Slide
Slide
stihl-jesien2024-AkuGratis-1150x600-01

Wrócą odwołania?

7.05.2008 
Pakiety obejmujące wszystkie prace w danym roku w jednym leśnictwie są ze względów organizacyjnych najwygodniejsze, mówi Alina Niewiadomska, kierownik Zespołu ds. Zamówień Publicznych w DGLP.

- Rozumiemy jednocześnie, że ceny za wykonywanie poszczególnych usług powinny być wyższe; co roku zakładamy wzrost poszczególnych stawek, ostatnio od 6 do 10 procent, zależnie od możliwości poszczególnych jednostek. Okazuje się, że jest to za mało ? mówi Niewiadomska.


W rozmowie z Jerzym Drabarczykiem z ?Głosu Lasu? Niewiadomska mówi, że obecnie DGLP zaleca nadleśnictwom stosowanie 25-dniowego terminu od przekazania ogłoszenia do publikacji do składania ofert.

- Ostatnio w wielu nadleśnictwach należy przeprowadzić kilka postępowań. Okazuje się na przykład, że pierwsze postępowania ? w trybie przetargu nieograniczonego ? są unieważniane ze względu na większe oczekiwania finansowe wykonawców niż możliwości zamawiającego (nieraz cena najkorzystniejszej oferty sięga 50 proc. powyżej tych możliwości ? jest to bardzo dużo). To też jest jeden z problemów. Zdaża się też (wysoki procent postępowań), że nie wpływa ani jedna ważna oferta, wtedy również postępowanie jest unieważniane. Wówczas zamawiający musi postępowanie ponowić. W takich sytuacjach można skorzystać z artykułu 5. ustawy i udzielić zamówienia w trybie ?z wolnej ręki?. Jest to duża ulga ? mówi Zespołu ds. Zamówień Publicznych w DGLP.

Jednak Andrzej Matysiak, niedawny dyrektor generalny LP zalecał, aby nie nadużywać trybu ?z wolnej ręki?, mimo że artykuł 5. prawa zamówień publicznych na to pozwala. Pierwsze postępowanie należało przygotować w trybie przetargu nieograniczonego.

O planowanych zmianach Prawa Zamówień Publicznych Niewiadomska mówi, że rozważa się przywrócenie odwołań. Obecnie poniżej progu do 133 tys. euro obowiązują jedynie protesty, składane na ręce zamawiającego.

O konsorcjach kierownik mówi, że w 2006 roku, aby spełnić warunki udziału w postępowaniach, małe firmy zawiązywały konsorcja z udziałem np. 2?4 zakładów usług leśnych.  - W niektórych regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych konsorcja te dziś dobrze funkcjonują ? mówi.

Teraz jednak jest tendencja, aby pakiety usług były większe. Sprostać nakładanym zadaniom mogą jedynie silne zakłady usługowe, dlatego tworzone są konsorcja. Z czasem takie konsorcjum zaczyna funkcjonować jako jedna firma.  - Zależy nam na tym, aby kondycja firm leśnych była coraz lepsza, bo wówczas i nam, jako zamawiającym, będzie łatwiej ? mówi Niewiadomska.

firmylesne.pl
Pełna treść wywiadu: ?Głos Lasu?, 4/2008