2025-03-10-PGE-baner_1296_600
2025-02-07-Targi Kielce-baner-LASexpo25-1296x600px
Forestpol baner_980x200_copy_1
wbleasing
fpkjg
Slide
Slide
Slide
stihl-jesien2024-AkuGratis-1150x600-01

Wprost o LP

17.04.2009
Wszystko to, co jest pochodną drewna, mogłoby być tańsze nawet o 30-40 proc. ? pisze tygodnik ?Wprost?.

Mogłoby, gdyby nie marnotrawna polityka i nieefektywna struktura Lasów Państwowych ? dodaje gazeta.


Jak pisze Jacek Krzemiński we ?Wprost? z 19 kwietnia, ?udział Lasów Państwowych w rynku przekracza 90 proc. Są więc w praktyce jedyna instytucją mającą wpływ na ceny drewna i wykorzystują swoją monopolistyczną pozycję?.

Czytamy dalej, że ?w 2006 r. ceny surowca poszły w górę o 12 proc., w 2007 o kolejne 15 proc, i tyle samo w roku 2008?.

Autor pisze, że metr tartaczki kosztuje w LP 200 zł, czyli o 20 proc. więcej niż w Niemczech i dwa razy więcej niż u naszych wschodnich i południowych sąsiadów.


 - Jeśli możemy sprzedawać drewno drożej, musimy to robić. Inaczej zarzucono by nam, że narażamy skarb państwa na stratę ? mówi ?Wprost? dyrektor generalny LP Marian Pigan.

W kryzysie sprzedaż drewna spadła o 40 proc.

 - Żeby wzrosła sprzedaż drewna jego ceny muszą spaść co najmniej 12-15 proc. ? twierdzi Bogdan Czemko z Polskiej Izby Gospodarczej Przemysłu Drzewnego.

?Wprost? zarzuca LP, że prowadzą politykę niedoboru (tną mniej niż by mogły) oraz że utrzymują wysoką cenę drewna, bo mają duże, nieuzasadnione koszty.

Autor pisze, że 1/3 wydatków LP to koszt administracji (ok. 1,6 mld zł). LP zatrudniają teraz 25 tys. ludzi. Gazeta podaje przykład Finlandii, gdzie dwukrotnie mniejszą powierzchnią leśną niż u nas zarządza tylko 2 tys. osób.

 - W Finlandii łatwiej i taniej prowadzi się gospodarkę leśną, bo ten kraj ma mniej zróżnicowane lasy ? ripostuje w gazecie Marian Pigan.

- Nie jesteśmy instytucją charytatywną. Skoro polskie firmy meblarskie tak dużo eksportują, to znaczy, że nasze drewno ma konkurencyjne ceny na europejskim rynku ? dodaje dyrektor.

firmylesne.pl
Źródło: Wprost