Warunki umowy o zamówieniach publicznych w myśl prawa są sztywne. Sztywno również traktowana jest wartość zamówienia, której strzeże art. 144 ust. 1 Ustawy o zamówieniach publicznych, dopuszczający możliwość waloryzacji umowy w dwóch przypadkach:
- gdy zmiany są korzystne dla zamawiającego
- gdy pojawią się okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy.
Zuli zainteresuje zapewne druga możliwość. Ale czy np. wzrost cen paliw się tu ?załapie"?
Okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy - jak podkreślają prawnicy UZP ? to zdarzenia, których zaistnienie było mało prawdopodobne.
Nie należy przez to rozumieć, że mogą to być zdarzenia nieprzewidziane przez strony.
W ocenie Urzędu Zamówień Publicznych niemożliwe do przewidzenia są, np.: gwałtowna dekoniunktura, ograniczenie dostępności surowców, istotny wzrost cen materiałów.
Jak wynika ze wspomnianego art. 144 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, wykazać należy jeszcze, że okoliczności te wywołują rzeczywiście konieczność dokonania zmiany umowy. Obie strony przy tym - zamawiający i wykonawca - muszą wyrazić zgodę na tę zmianę.
Na pytanie o korelacje pomiędzy przepisami PZP a art. 375.1 Kodeksu cywilnego, zapewniającego swobodę modyfikacji umów, zespół prawny UZP odpowiedział, że Prawo zamówień publicznych zawiera uregulowania szczególne w stosunku do przepisów Kodeksu cywilnego.
Życie pokazuje jednak, że przypadki waloryzacji umów wieloletnich nie są częste.
firmylesne.pl
Źródło:
Rzeczpospolita