Tajfun
stihl-jesien2024-AkuGratis-1150x600-01
Kopa Kamiński
Gwarancje24_1150x600 pix
Klimowicz
CDN Ergo
HSQ_WEB_Pilarka550iXP_Firmy_Lesne_1150x600px
fpkjg
wbleasing

W sieci o lasach społecznych

Autor: Tomasz Jankowiak

Fot.: John (unsplash)

Podczas spotkań online interesariusze przedstawiali swoje doświadczenia i uwagi na temat wyznaczania Lasów Społecznych.

Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy 23 i 29 września 2025 roku przeprowadził spotkania online dotyczące wymiany doświadczeń w zakresie wyznaczania Lasów Społecznych.

W wydarzeniach wzięło udział prawie 200 osób i organizacji zainteresowanych tym procesem. Spotkania były otwarte dla wszystkich – zarówno dla osób już zaangażowanych w wyznaczanie Lasów Społecznych, jak i dla nowych interesariuszy chcących włączyć się w ten proces.

Uczestnicy w 3 minutowych wypowiedziach oraz w dyskusji podsumowującej mieli możliwość przedstawienia swoich opinii i uwag dotyczących dotychczasowego przebiegu tworzenia Lasów Społecznych.

Podsumowanie z obu webinariów zostanie uwzględnione w raporcie IOŚ-PIB dotyczącym dotychczasowego procesu wyznaczania Lasów Społecznych. Publikacja raportu, wraz z propozycjami rozwiązań, planowana jest na październik 2025 roku.

Ja uczestniczyłem w spotkaniu 29 września podczas którego miałem możliwość zarówno wypowiadania się jak wzięcia udziału w dyskusji. Zgodnie z oczekiwaniami organizatorów w swojej 3 minutowej wypowiedzi skupiłem się na 3 wątkach: oczekiwania, rekomendacje oraz doświadczenia związane z procesem partycypacyjnym w zakresie wyznaczania lasów społecznych.

W swojej wypowiedzi dotychczasowe doświadczenia ująłem w 4 punktach:

  1. Cały proces został źle zaplanowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, zabrakło pragmatyzmu, wcześniejszych konsultacji z fachowcami oraz analizy czasu potrzebnego na powołanie do życia lasów społecznych.
  2. Ogólnopolska Narada o Lasach już od samego początku była naznaczona deklaracją polityczną dla organizacji pozarządowych w zakresie wyłączenia z wycinki 20% najcenniejszych obszarów leśnych i z założenia prezentowane były przede wszystkim postulaty przedstawicieli tych organizacji. Pozostali interesariusze mieli niewielki wpływ na formułowane zapisy i końcowy kształt opracowanych wytycznych i rekomendacji.
  3. O ile wynikiem ONoL było wiele ważnych opracowań, to bardzo źle oceniam zasady powołania i samą pracę Zespołów ds. Lasów Społecznych wokół aglomeracji
  • Konsekwencją ustalonych przez MKiŚ zasad powoływania członków były bardzo liczne ich składy np. w Poznaniu 52 członków + grupa ekspertów. Co więcej w zdecydowanej większości były to osoby posiadające niewielką wiedzę w zakresie leśnictwa i prowadzenia gospodarki leśnej.
    W wyniku zapisu o możliwości uczestniczenia jako członek przedstawicieli każdej gminy i powiatu to właśnie samorządowcy stanowili najliczniejszą grupę. Liczną grupę stanowili także przedstawiciele organizacji pozarządowych. Natomiast LP miały niewielu członków, a sektor leśno-drzewny najmniej, bo tylko dwóch członków.
  • Zespołom wyznaczono za krótki termin na zakończenie prac i opracowanie raportu końcowego, odbyło się mało spotkań, brakowało wizji terenowych, przewodniczącym zespołu powinien być niezależny facylitator (a nie Dyrektor RDLP), eksperci nie mieli możliwości swobodnego zabierania głosu.
  • Błędną decyzją było założenie MKiŚ o wyborze metod gospodarowania w lasach społecznych podczas prac zespołów. Przede wszystkim dlatego, że wymaga to specjalistycznej wiedzy, pogłębionych analiz i wielu lustracji terenowych. Zespoły w tamtym kształcie powinny ograniczyć się tylko do wyznaczenia obszaru lasów o wiodącej funkcji społecznej.

4. Jak się okazało pod koniec 2024 roku brak prac legislacyjnych zmierzających do prawnego usankcjonowanie lasów społecznych spowodował, że mimo ich wyznaczenia nie było i nadal nie ma możliwości ich realnego istnienia. To spowoduje kolejne przesunięcia harmonogramów i wielką niewiadomą czy i kiedy dojdzie do stworzenia odpowiednich zapisów prawnych.

W swoich oczekiwaniach i rekomendacjach skupiłem się nie tylko na ogólnych kwestiach, ale także zaproponowałem konkretne rozwiązania związane z pracą zespołów wokół aglomeracji.

Ustalenie nowych zasad powoływania i funkcjonowania Zespołów ds. Lasów Społecznych wokół 14 aglomeracji, tak by ich praca była bardziej merytoryczna i efektywna poprzez:

  • zmniejszenie maksymalnie do 20 liczby członków;
  • usunięcie ze składu Parlamentarzystów, wojewodów, wicewojewodów i przedstawicieli samorządów;
  • jak najszybsze procedowanie Ustawy o lasach uwzględniającej status prawny lasów społecznych;
  • ustalenie przejrzystych zasad umożliwiających każdej osobie zgłaszanie propozycji objęcia funkcją ochronną proponowanych przez nich lasów;
  • pozostawienie decyzji o zasadach prowadzenia gospodarki leśnej w wyznaczonych lasach społecznych zespołowi złożonemu z leśników, naukowców i instytucji zajmujących się leśnictwem.

Tomasz Jankowiak, Właściciel Zakładu Usług Leśnych „TYMEK” ze Śremu

Zapisz się do Newslettera

Najnowsze artykuły

MAPA WYPADKÓW W LESIE

mapa z buttonem
Firmy Leśne
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.