2025-02-07-Targi Kielce-baner-LASexpo25-1296x600px
Forestpol baner_980x200_copy_1
wbleasing
fpkjg
Slide
Slide
Slide
stihl-jesien2024-AkuGratis-1150x600-01

Nie tylko cena

2.01.2009
Przy sprzedaży drewna w 2009 r. cena nie będzie jedynym kryterium decydującym o tym, kto kupi surowiec.

Szkoda, że w przypadku kontraktowania usług leśnych jest inaczej.


Lasy Państwowe chciały w 2009 r. sprzedawać drewno temu, kto zaproponuje najwyższą cenę. Przemysł drzewny przeforsował, by przy sprzedaży brano pod uwagę także inne kryteria.

- Koncepcja otwarcia rynku i realizacji zasad sprzedaży drewna przy zastosowaniu jedynego kryterium, którym jest cena, została tymczasowo przesunięta w czasie. Przekonujący był dla nas argument przemysłu o potrzebie pewnego procesu dostosowawczego ? mówi Gazecie Przemysłu Drzewnego Marian Pigan, dyrektor generalny LP.

Sprzedaż jest podzielona na dwie części. Pierwszy etap to przetarg ograniczony dla firm, które już mają historię zakupów, kupowały od LP. A drugi etap to sprzedaż na otwartym rynku, gdzie decydować będzie tylko cena.

Około 70 proc. drewna będzie przeznaczone do sprzedaży w Portalu Leśno-Drzewnym dla stałych odbiorców drewna, dysponujących historią współpracy z Lasami Państwowymi, natomiast 30 proc. dostępne będzie w formie przetargów nieograniczonych.

- Portal Leśno-Drzewny jest tylko i wyłącznie narzędziem sprzedaży surowca przez nadleśniczego. Nadleśniczy sprzedaje surowiec, a Lasy Państwowe dysponują wspólną platformą sprzedaży, bazą. Nowością jest też to, że ocena nie będzie dokonywana w skali ? jak to nazwano ? ?interesów Lasów Państwowych?, ale w porównaniu z cenami poszczególnych grup handlowych w danym nadleśnictwie. Portal zaś będzie taką ?maszynką? do sprzedawania surowca i zastąpi typowy papierowy przetarg ofert nowoczesnymi narzędziami elektronicznymi ? tłumaczy Pigan.

Pigan jest zwolennikiem wprowadzenia w przyszłości umów wieloletnich z drzewiarzami, bo jak mówi, nie stać Polski na to, by dyrektor generalny Lasów Państwowych i jego pracownicy co roku skupiali się nad opracowywaniem nowych zasad sprzedaży drewna.

- W przyszłym roku planujemy pozyskanie drewna na tym samym poziomie, co w roku bieżącym. Nie ukrywam jednak, że w kolejnych latach pewne ograniczenia wynikające z użytkowania lasu na obszarach Natura 2000 mogą wpłynąć na wielkość pozyskania drewna ? dodał dyrektor.

firmylesne.pl
Pełny tekst wywiadu z Marianem Piganem w grudniowej ?Gazecie Przemysłu Drzewnego?