Premiera harwestera Nisula N6
Dodano: 07.02.2022
Na początku lutego fińska firma Nisula zaprezentowała następcę popularnego harwestera trzebieżowego N5 - model Nisula N6. Jest on w stanie ścinać drzewa do 55 cm średnicy na wysięgu 10 metrów.
- Przyjrzeliśmy się dokładnie wszystkim uwagom zgłaszanym przez użytkowników poprzedniego modelu - zapewnia Kalle Mattsson z firmy Nisula. - Zależało nam na tym, by standardem w N6 była głowica 555H, umożliwiająca ścinkę do 55 cm, do tej pory montowana wyłącznie na koparkach. Dlatego musieliśmy wzmocnić podwozie i żuraw. Największą przemianę przeszedł przegub środkowy i rama, która obecnie stanowi zupełnie nową konstrukcję. Jest wyższa niż w modelu N5 i ma przekrój litery V. Cała maszyna wygląda przez to masywniej od poprzedniczki, ale w istocie jest równie zwrotna i wąska – zaledwie 2,74 m szerokości na oponach 600 mm, przy zachowaniu równie niskiego nacisku na grunt. Wszystkie zbiorniki oraz akumulatory zlokalizowane są daleko z tyłu maszyny, co poprawia rozkład masy. Umożliwiło to przesunięcie żurawia do przodu, zwiększając jego zasięg. I to bez teleskopowego przedłużenia.
- Teleskop to dodatkowe 200 kg wagi i ok. 1 litr zużycia paliwa na godzinę więcej, a gdy żuraw umiejscowiony jest tak daleko z przodu jak teraz, to i tak mamy większy zasięg niż maszyny z żurawiem pośrodku wózka - tłumaczy Sami Tikka, jeden z konstruktorów maszyny. Nisula N6 będzie jednak dostępna także w wersji z teleskopem, dla głowic biomasowych (model Nisula N6E). Konstruktorom N6 nieobca jest codzienna praca w lesie, zadbali o drobne elementy ułatwiające codzienny serwis. Pokrywa chłodnicy kryje w sobie schodki serwisowe do przedziału z hydrauliką. Pod każdą pokrywą znajdują się małe światełka LED, umożliwiające prace konserwacyjne po zmroku. Obok przedziału silnikowego znajdziemy obszerną szafkę z półeczkami na części zamienne i akcesoria, a w niej - sprężarkę powietrza w standardzie. W standardzie jest także pompa próżniowa, zasysająca olej w razie wycieku. W kabinie znajdziemy kierownicę do poruszania się po drogach oraz komputer PC z modemem, umożliwiający połączenie z serwisem i zdalne diagnozowanie oraz rozwiązywanie problemów. Poprawiono klimatyzację i wyciszenie kabiny. Na zmniejszenie poziomu hałasu wpłynął ponadto fakt, że wszystkie chłodnice umieszczone są daleko z tyłu ramy.
- Naszym naczelnym celem zawsze było stworzenie maszyny taniej w utrzymaniu, stąd nacisk na oszczędność paliwa. Wydajnie pracować możemy już przy 1300-1500 obr./min - wyjaśnia Mattsson. - Jedno tankowanie powinno starczyć na 40 godzin pracy. Zaprezentowane w lutym pierwsze egzemplarze N6 obecnie uczestniczą w serii pokazów w Finlandii. Mamy nadzieję, że jesienią uda się w Polsce zobaczyć pierwsze czterokołowe harwestery Nisula N6. Natomiast firma już zabiera się do pracy nad nowymi projektami - teraz trwają prace nad głowicą 655H, dzięki której Nisula będzie miała w swoje ofercie pełen zakres rozmiarów, od średnicy 32 cm (325H) do 75 cm (755X). Projektanci zapowiadają, że 655H przygotowana będzie specjalnie do okrzesywania drzew liściastych i krzywych.
Nisula to fińska firma powstała w 1978 roku. Jej założyciel, Ali Nisula, na początku sam pracował w lesie, a następnie projektował głowice ścinkowe i żurawie dla innych producentów (m.in. Ponsse i Valmet/Komatsu). Z początkiem XXI wieku zaczęła wypuszczać na rynek głowice pod własną marką (popularne w Polsce na koparkach i ciągnikach rolniczych), a w 2012 roku stworzyła własny harwester, Nisula N4. Jego następca, model N5, spotkał się z uznaniem na rynku polskim. Jak twierdzi Mateusz Lewandowski z Kompanii Leśnej, polskiego przedstawiciela firmy Nisula, N6 ma wszelkie predyspozycje by zdeklasować sukces poprzednika i stać się najpopularniejszym harwesterem trzebieżowym na rynku.
Nisula N6, a N5 – podstawowe różnice:
– głowica 555H zamiast 500H
– zupełnie nowa rama
– większy prześwit nad gruntem
– lepsze zbalansowanie maszyny
– znakomicie wyciszona kabina
– dodatkowa pompa do układu chłodzenia
– mocniejsze siłowniki skrętu
– wzmocniony przegub środkowy
– wszystkie szyby z poliwęglanu
– dodatkowe schowki na narzędzia
– w standardzie sprężarka i pompa próżniowa
– system zdalnego serwisowania
Dane techniczne Nisula N6:
Silnik | Agco Power, 4.9 LFTN, turbo + intercooler, EURO5 |
Moc Moment obr Rozrusznik |
140 kW / 1900 obr. (ISO14396) 800 Nm / 1500 obr. 4,5 kW |
Akumulatory Pompa hydr. Ciśn. robocze Zbiornik oleju Szerokość |
2 x 180 Ah Kawasaki 140cm3 (osiowo-tłoczkowa) 230 bar 200 litrów 2,74 m |
Źródło: Materiały prasowe producenta
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.