

















Strona główna » Artykuły » Aktualności » Lasy dołożą do ochrony przyrody?
Autor: Michał Procner
MKiŚ proponuje obciążenie LP obowiązkiem wpłat na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W projekcie zmian w Ustawie o lasach Minister Klimatu i Środowiska proponuje rozwiązanie wedle którego Lasy Państwowe przelewałyby na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kwoty zależne od rozmiaru pozyskania drewna.
Zgodnie z projektem, w przepisach mają się pojawić następujące fragmenty:
„Art. 58c. 1. Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych dokonuje corocznie wpłaty na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
2. Wysokość wpłaty stanowi iloczyn ilości drewna pozyskanego przez Lasy Państwowe w roku kalendarzowym, za który jest dokonywana wpłata, oraz stawki wynoszącej:
1) 6 zł – za każdy m3 pozyskanego drewna w przedziale do 35 000 000 m3;
2) 8 zł – za każdy m3 pozyskanego drewna w przedziale powyżej 35 000 000 m3 do 40 000 000 m3;
3) 15 zł – za każdy m3 pozyskanego drewna w przedziale powyżej 40 000 000 m3 do 45 000 000 m3;
4) 30 zł – za każdy m3 pozyskanego drewna powyżej 45 000 000 m3.”
Z zestawienia zysków LP i objętości pozyskanego drewna w minionych latach (przedstawione w OSR dla projektu zmian ustawy) wynika, że Lasy przelewałyby około 210 406 tys. złotych do 255 000 tys. złotych.
W ustawie miałby się też pojawić zapis:
„8a. Przychody Narodowego Funduszu, o których mowa w art. 401 ust. 7 pkt 21, po pomniejszeniu o koszty obsługi tych przychodów, jednak nie więcej niż o 2% tych przychodów, przeznacza się na finansowanie w trybie bezkonkursowym przedsięwzięć, zadań i działań, o których mowa w art. 400a ust. 1 pkt 19, 19a, 27–30, 32, 36, 38 i 39, realizowanych przez parki narodowe, Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska oraz regionalne dyrekcje ochrony środowiska, w tym na współfinansowanie przedsięwzięć, zadań i działań realizowanych z udziałem środków pochodzących z Unii Europejskiej niepodlegających zwrotowi, z wyłączeniem przedsięwzięć, zadań i działań, których bezpośrednim celem jest gospodarcze wykorzystanie pozyskanego drewna”.
W skrócie oznacza to, że środki z NFOŚ nie będą mogły być przeznaczane na cele związane z wykorzystaniem pozyskanego drewna.
Autorzy Oceny Skutków Regulacji argumentują, że rozwiązanie nie tylko zwiększyłoby środki przeznaczane na ochronę środowiska, ale również „zwiększyło spokój społeczny”. Obywatele mieliby świadomość, że cięcia w lasach przynoszą dodatkowy skutek w postaci ochrony przyrody (w OSR użyto sformułowania „ochrona środowiska”).
Co więcej, jak podają autorzy OSR, zgodnie z założeniami LP mają pozyskiwać coraz mniej drewna ze względu na konieczność wypełniania celów LULUCF (rozporządzenie europejskie w sprawie użytkowania gruntów, zmiany użytkowania gruntów i leśnictwa). Co interesujące, jako sposoby redukcji emisji dwutlenku węgla i zwiększenia jego pochłaniania pojawia się tam zmniejszenie pozyskania drewna. Zdania na temat roli wykorzystania drewna w kontekście zmian klimatu są podzielone.
Z jednej strony mówi się o zaletach drewna jako wszechstronnego materiału magazynującego węgiel, z drugiej zaś – że bilans węglowy nie jest aż tak korzystny.
Jako jeden ze skutków wprowadzenia zmian, w Ocenie Skutków Regulacji podano poprawę wizerunku PGL LP w oczach społeczeństwa.
Obecnie projekt przechodzi etap opiniowania. O zdanie zapytano między innymi Stowarzyszenie Producentów Płyt Drewnopochodnych, Ogólnopolski Związek Pracodawców Przemysłu Drzewnego czy Polskie Towarzystwo Leśne.



