wbleasing
fpkjg
Slide
Slide
Slide
stihl-jesien2024-AkuGratis-1150x600-01

Forwarder Nokka Joker

Autor: Kacper Borowski

Forwardery Nokka Joker miały aż sześć osi bogie. Fot.: solhem9.se

Nokka Joker to niewielkich rozmiarów forwarder zbudowany w latach 80. zeszłego stulecia przez fińskie przedsiębiorstwo Nokka Forest.

Maszyna składała się z ramy przedniej i tylnej, ale wyposażona była w aż 6 osi bogie. Taka konstrukcja miała na celu zmniejszenie promienia skrętu oraz poprawę zwinności podczas poruszania się między drzewami.

Zwinny i stabilny

Maszynowe wykonywanie trzebieży wczesnych o każdej porze roku jest możliwe przy użyciu lekkich i zwrotnych maszyn. Pojazdy te powinny być szybkie, zwrotne, wąskie oraz mieć dobrą stabilność podczas załadunku i rozładunku drewna. Dodatkowo taka maszyna powinna charakteryzować się niskim naciskiem na podłoże, ale również posiadać zadowalający uciąg umożliwiający pokonywanie wzniesień.

Właśnie takie cechy łączył w sobie forwarder Nokka Joker. Celem konstruktorów było stworzenie małej maszyny do zrywki nasiębiernej drewna radzącej sobie w każdych warunkach terenowych. Promień skrętu Jokera wynosił tylko 3,6 m. Było to możliwe dzięki podwójnej konstrukcji przegubowej. W takim układzie każda gąsienica podążała tym samym śladem.

 

Dla porównania na okręgu zatoczonym przez klasyczny forwarder Nokka Joker mógł zrobić ósemkę. Maszyna była wyposażona w 24, w pełni gumowe koła. Na każdej pojedynczej osi bogie znajdowały się 4 sztuki zamontowane w układzie bliźniaczym. Na nich rozciągnięte były metalowe gąsienice. Każda z nich była napędzana, co zwiększało uciąg maszyny. Dodatkowo masa forwardera rozkłada się równomiernie na wszystkie 6 gąsienic, dzięki czemu Joker miał niski nacisk jednostkowy na podłoże.

Nadwozie ładunkowe umieszczone na czterech wózkach gwarantowało stabilność na nierównościach nawet przy pełnym obciążeniu. Sterowanie Jokerem było łatwe i ergonomiczne, wszelkie dźwignie oraz przyciski umieszczone były pod ręką operatora. Wewnątrz kabiny znajdował się obrotowy i amortyzowany fotel poprawiający warunki pracy. Forwarder wyposażony był w hydrauliczną blokadę ramy, zapewniając stabilność podczas załadunku.

Jednostką napędową był czterocylindrowy silnik Perkinsa generujący moc 82 KM. Moc z silnika była następnie przekazywana poprzez pompę hydrauliczną do 6 silników hydraulicznych umieszczonych w osiach bogie. Siła uciągu forwardera wynosiła 4,8 t.

Przestrzeń ładunkowa miała 2,2 m2, a ładowność deklarowana przez producenta to 4000 kg. Długość przestrzeni ładunkowej była regulowana i wynosiła od 330 do 410 cm. Na pusto wraz z żurawiem hydraulicznym maszyna ważyła 5000 kg.

Same podwozia z wózkami bogie ważyły 1500 kg. Długość całkowita Jokera w zależności od długości przestrzeni ładunkowej to 757– 817 cm. Szerokość maszyny to tylko 193 cm. Szerokość przestrzeni ładunkowej również była regulowana i wynosiła od 130 do 190 cm. Wysokość w najwyższym puncie wyznaczał żuraw hydrauliczny w pozycji transportowej i wynosiła ona 290 cm.

Do wielu zadań

Nokka Joker został zaprojektowany w taki sposób aby można go było używać do wielu zadań. Nadwozie kłonicowe wraz z tylnym wózkiem jezdnym było łatwo demontowane. Dzięki napędowi hydrostatycznemu nie było konieczności odłączania wałów napędowych. Wystarczyło rozłączyć przewody, którymi zasilane były silniki hydrauliczne. Joker stawał się wtedy nośnikiem narzędzi. Mógł być doposażony w urządzenie do nawożenia lasu lub zestaw do karczowania krzewów. Zamiast żurawia i przestrzeni ładunkowej można było zamontować dźwig załadunkowy oraz głowicę procesora do okrzesywania i przerzynki drewna.

Nokka Joker mógł być także przezbrojony na w pełni użytkowy harwester po dołożeniu żurawia z głowicą ścinkową. Harwester Nokka Joker opisany będzie w kolejnym numerze Gazety Leśnej.

Ten i znacznie więcej artykułów poświęconych technice leśnej znajdziecie w każdym numerze GAZETY LEŚNEJ! Zachęcamy do prenumerowania największego czasopisma branżowego w kraju!

Zapisz się do Newslettera

Najnowsze artykuły

MAPA WYPADKÓW W LESIE

mapa z buttonem