2025-03-10-PGE-baner_1296_600
2025-02-07-Targi Kielce-baner-LASexpo25-1296x600px
Forestpol baner_980x200_copy_1
wbleasing
fpkjg
Slide
Slide
Slide
stihl-jesien2024-AkuGratis-1150x600-01

Akumulatory w terenie

Niewykluczone, że narzędzia akumulatorowe będą coraz częściej użytkowane w lesie - oto, jak niektóre firmy planują rozwiązać problem ładowania i transportu.

 

 

Szereg rozwiązań można było zobaczyć podczas tegorocznych konferencji leśnej KWF w Schwarzenborn. Marki prezentowały tam zabudowy dostosowane do transportu i ładowania narzędzi elektrycznych zarówno w pojazdach terenowych i dostawczych, jak w skiderach "smart".

 

Zalety stosowania narzędzi akumulatorowych są dość oczywiste: mniej hałasu, mniej spalin, mniej wibracji - ogólnie rzecz biorąc praca zdrowsza dla operatora i dla lokalnego środowiska. Widać też już, że narzędzi tego rodzaju pojawia się w użytku coraz więcej: na przykład Bawarskie Lasy Państwowe (BaySF) zakupiły dwa lata temuprawie 300 pił akumulatorowtych Stromer.

 

Największą wadą rozwiązania akumulatorowego jest oczywiście kwestia ładowania. Można zabrać ze sobą akumulator plecakowy lub urządzenie w rodzaju "przenośnego magazynu energii" PS 3000 firmy Stihl, który może ładować kilka akumulatorów jednocześnie w mocą wyjściową 3,6 kW. Ale, do cięższych zadań i to może nie wystarczyć. Dlatego producenci myślą o kolejnych rozwiązaniach...

 

Husqvarna podczas targów KWF zaprezentowała Forda Rangera wyposażonego w specjalną zabudowę szwedzkiej firmy Work Systems. Konfigurowalne aluminiowe nadwozie zapewnia miejsce na różne narzędzia robocze. Znajdują się tam również pojemniki do przechowywania akumulatorów i cała gama szybkich ładowarek, które są zasilane albo przez zewnętrzne złącze zasilania w firmie, albo w drodze przez alternator samochodu. Zasilanie zapewniają również panel słoneczny pojazdu i dodatkowy akumulator w nadwoziu.

 

Konfiguracja, którą zobaczyli goście KWF, powinna kosztować łącznie około 18 000 Euro. Cena obejmuje również podnośnik, który może być używany do załadunku i rozładunku ciężkich części ważących do 350 kg.

 

Wspólnie z Forst BW, marka Stihl pracuje nad podobnym projektem, tyle że opartym na innym pojeździe - typowym "dostawczaku" i na przyczepie. Konstrukcja zabudów transportowych dostępna w Forst BW oferuje również skrzynki ładujące, za pomocą których wiele pojedynczych akumulatorów można ładować w nocy w bazie za pomocą gniazdka.

 

 

Oczywiście konstrukcja ta ma również miejsce na wszystkie niezbędne urządzenia zasilane akumulatorem, w tym akcesoria. Do pielęgnacji młodych roślin można użyć pił zasilanych akumulatorem, takich jak Stihl MSA 220 lub urządzenie do pielęgnacji zasilane akumulatorem Stihl HTA 150 i inne podkaszarki. A do pielęgnacji upraw, w której do tej pory dominowały spalinowe podkaszarki, na przykład podkaszarki na wysięgniku Stihl HLA 135 K lub podkaszarki leśnej Husqvarna 522i HSR 60 lub Stihl HSA 130 R.

 

Bardzo ciekawą opcję zaprezentowała marka Stihl wraz z firmą Stuffel. Firma Suffel opracowała aluminiową ramę nośną dla ciągnika leśnego Smart Skidder. Jest w niej miejsce na kilka urządzeń zasilanych akumulatorowo z przodu maszyny i przenośny zasilacz Stihl PS 3000 po każdej stronie. Są również dwie metalowe szafki z sześcioma stacjami ładowania, w tym dwie szybkie ładowarki. Szafka jest nie tylko wodoodporna, ale również wentylowana, dzięki czemu baterie nie nagrzewają się zbytnio. Sprzęt jest przeznaczony dla czteroosobowej ekipy roboczej, która ma wystarczająco dużo mocy na cały dzień pracy z dwoma stacjami PS 3000 w lekkim trzebieży. Jeśli konstrukcja nie jest potrzebna, można ją szybko zdemontować.

 

Źródło: KWF