W fabryce Ponsse cz.1
Dodano: 09.10.2018
W fabryce firmy Ponsse codziennie powstają harwestery, forwardery i głowice ścinkowe, nasza redakcja miała okazję przyglądać się linii produkcyjnej tych urządzeń.
Firma Ponsse w swojej historii wyprodukowała już ponad 13 tys. maszyn leśnych. Sama fabryka zatrudnia 600 robotników i montażystów. Dziennie taśmę montażową opuszcza sześć maszyn. Zbudowanie każdej maszyny zajmuje pracownikom ok. jednego tygodnia.
Produkcja zaczyna się u podwykonawców
Sieć podwykonawców obejmuje ok. 250 podmiotów, z których 80 proc. jest ulokowanych w Finlandii. Wielu z nich znajduje się w specjalnej strefie biznesowej w pobliżu fabryki w Vierema. Pozostałe 20 proc. to dostawcy części z Niemiec, tj. firmy: Bosch Rexroth, Danfoss, NAF, MTU.
Głównym zadaniem podwykonawców jest produkcja półproduktów ? części składowych maszyn leśnych. Tutaj wykonuje się elementy ram, żurawi, kraty oporowe, kłonice, zbiorniki, przewody hydrauliczne, wiązki elektryczne, różnego rodzaju tuleje, sworznie, rolki do głowic ścinkowych, tłumiki i wiele innych podzespołów, które po wytworzeniu, sprawdzeniu i ew. pomalowaniu (lub nie) transportowane są na bieżąco do fabryki głównej Ponsse.
Linia produkcyjna żurawi
Elementy składowe harwesterów i forwarderów Ponsse montowane są jednocześnie (i niemal wszystkie równolegle) na siedmiu liniach produkcyjnych. Na pierwszej z nich składa się żurawie.
Elementy, które zostały przywiezione od okolicznych podwykonawców trafiają do magazynu części, a stamtąd na linię montażową. Półprodukty zaczynają składać się w kolejne, coraz to większe podzespoły niczym puzzle. Najbardziej precyzyjne spawy nakłada tutaj 12 w pełni zautomatyzowanych robotów.
Po pomalowaniu elementów kolumnę żurawia łączy się z ramieniem głównym oraz zewnętrznym, wraz z teleskopem. Następnie całość zostaje uzbrojona w przewody hydrauliczne oraz elektrykę, a także pozostały osprzęt (bez narzędzia roboczego, tj. głowicy lub chwytaka).
Gotowe żurawie są transportowane suwnicą na miejsce magazynowania i tam czekają na montaż końcowy maszyny.
Linia kabin
Na drugiej linii wytwarzane są kabiny do wszystkich maszyn Ponsse. W specjalnej klatce umieszcza się stalowe profile i blachy, które spawa się ze sobą. Tworzą one ramę kabiny, która po ostygnięciu jest malowana.
Po wyschnięciu montowane są w nich układy elektryczne, bezpieczniki, światła, deska rozdzielcza, tapicerka, szyby oraz oczywiście fotel wraz z całym układem sterującym i komputerami.
Pozostałe części fabryki Ponsse przedstawimy w kolejnych artykułach.
JH
Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.