proml ponsse
Technika leśna

Przyczepy Proengil do wielu zadań

Dodano: 02.02.2021

Wszechstronne zastosowanie dzięki różnym konfiguracjom i napędowi z WOM ciągnika – to wizytówka marki Proegil

 

 

Pracujesz w trudnym, podmokłym albo górskim terenie? A może musisz przewieźć małą maszynę? Z tymi zadaniami poradzą sobie przyczepy Proengil. Posiadają one możliwość zamontowania burt (przewożenie maszyn lub materiałów sypkich) oraz niezastąpiony w trudnym terenie napęd, niezbędny, aby wyjechać z najcięższego terenu. Zakup takiej przyczepy jest również ekonomiczny, jeżeli nie posiadasz zbyt dużego frontu robót albo jeżeli jest on zróżnicowany.

 

Trwałość i oszczędność

Przyczepy Proengil są zbudowane na solidnej konstrukcji. Bardzo przydatny dla operatorów jest skrętny dyszel, który ułatwia manewrowanie przyczepą. Pracuje on z dwoma siłownikami hydraulicznymi, odpowiedzialnymi za skręt. Maszyna jest dzięki temu zwinna i zwiększone zostają jej możliwości manewrowania między drzewami. Podłączenie przyczepy do ciągnika jest bardzo proste, odczepienie również. Ułatwia to przezbrojenie zestawu, podczepienie innej maszyny do ciągnika, a także skraca czas takiej wymiany, przez co oszczędzamy.

 

Oferta Proengil obejmuje przyczepy z napędem mechanicznym na 4 koła w trzech rozmiarach: najmniejsza, zwinna i ekonmiczna – Lasmaster 8 przeznaczona jest do ciągników o mocy 40 – 60 KM. Ma dopuszczalną masę całkowitą 8 000 kg i ładowność 5 500 kg. Przekrój powierzchni ładunkowej wynosi 1,8 m2. Długość tej przyczepy to 5,06 metra. Średnia – Lasmaster 10 – najbardziej nadaje się do pracy z ciągnikami o mocy 60 – 80 KM. Posiada dłuższą przestrzeń ładunkową o dopuszczalnej masie całkowitej 10 000 kg, ładowności 7500 kg. Przekrój jej powierzchni ładunkowej również wynosi 1,8 m2, jak w mniejszym modelu. Długość to 6,15 metra. Największy model w ofercie – Lasmaster 15 powinna współpracować z ciągnikami o nominalnej mocy 80 – 130 KM. Jej masa całkowita wynosi 15 000 kg, a ładowność 10 500 kg. Charakteryzuje się bardzo pojemną przestrzenią ładunkową, której powierzchnia to 2,8 m2. Długość tego modelu to 6,29 metra.

 

WOM zależny i niezależny

Standardem w różnego typu maszynach jest stosowanie „niezależnego” wałka odbioru mocy, który obraca się z prędkością 540 lub 1000 obrotów na minutę, niezależnie od prędkości poruszania się ciągnika. Znaczenie mają tutaj jedynie obroty silnika. Większa ilość obrotów silnika to większa prędkość końcówki WOM.

 

Niektóre ciągniki rolnicze umożliwiają przełączenie wałka w pracę "zależną", wówczas obroty wałka są proporcjonalne do prędkości jazdy ciągnika, niezależnie od obrotów silnika. Mówiąc krótko, ważne jest tutaj, jak szybko się poruszamy. Dodatkowo liczba obrotów wałka na metr przejechanej drogi jest stała, niezależnie od tego który bieg jest włączony, natomiast prędkość samej końcówki WOM, zależna jest od włączonego biegu. Im wyższy bieg tym wyższa prędkość WOM. Cechą dodatkową jest to, że WOM zależny obraca się w dwóch kierunkach, do przodu w jedną stronę. Do tyłu w drugą stronę.

 

Jakie są zalety mechanicznego napędu kół?

Dzięki mechanicznemu napędowi kół, w które wyposażone są przyczepy Proengil, operator uzyskuje lepszą przyczepność z podłożem. Maszyna z typowej o napędzie 4x4 staje się zestawem z napędem 8x8, co znacznie zwiększa trakcję, a przy tym pozwala nam oszczędzać paliwo, dzięki łatwiejszemu wyjazdowi z trudnego terenu. Moc jest przekazywana z silnika ciągnika na jego koła, a za pomocą WOM na koła przyczepy. Ciągnik sprzężony z przyczepą napędzaną przez WOM, potrzebuje o wiele mniej mocy przewożąc ten sam ładunek, co ciągnik ze standardową przyczepą bez dodatkowego napędu. Słabszy ciągnik jest także lżejszy, a to znacznie obniża masę całego zestawu, którym pracujemy. Lżejszy zestaw to mniej uszkodzeń na szlakach zrywkowych i drogach gruntowych, którymi musimy się poruszać.

 

Kolejną zaletą jest duża mobilność i ograniczone nagrzewanie się oleju hydraulicznego. Zmniejsza się również zużycie podzespołów napędowych oraz hydraulicznych ciągnika poprzez przekazanie części obciążenia na oś przyczepy.

 

Napęd mechaniczny nie wykorzystuje do swojej pracy zbyt zaawansowanej elektroniki i oprogramowania do synchronizacji pracy ciągnika z przyczepą. Przejrzysty i uproszczony do minimum układ gwarantuje długą bezawaryjną eksploatację, oczywiście pod warunkiem właściwego korzystania z niego i serwisowania. Centralny układ smarowania smarem półpłynnym zespołu napędowego w osi bogie włącznie z piastami kół zapewnia bardzo długą żywotność układu napędowego, tak samo, jak w przypadku przekładni mechanizmu różnicowego oraz przekładni pośredniej znajdujących się w kąpieli olejowej.

 

Wady

Jedną z głównych wad jakiej się dopatrzymy w przyczepach leśnych z napędem to brak możliwości przepięcia przyczepy bezpośrednio do innego typu ciągnika, gdy chcemy korzystać z jej napędu. Musimy wówczas wymienić (zamontować) odpowiednią przekładnię pośrednią, która synchronizuje przyczepę z ciągnikiem. Kolejnym dostrzegalnym minusem jest ograniczona szybkość jazdy z włączonym napędem przyczepy – jest to 15 km/h, (co i tak do jazdy po drzewostanie jest w zupełności wystarczające).

 

Wymienione wady są raczej natury technicznej niż użytkowej. Akceptując powyższe niedogodności, mamy dostęp do szeregu zalet przyczep Proengil. Dają one możliwości, które w codziennej pracy zapewniają komfort użytkownikowi, chociażby przy wykonywaniu podstawowych czynności związanych z transportem. Między innymi przy cofaniu z ładunkiem, przy pokonywaniu wzniesień, bardziej podmokłych terenów, rowów, kolein czy pniaków nie do ominięcia. Korzyści z posiadania napędu mechanicznego w przyczepie leśnej można mnożyć, a efekty pracy tego napędu są widoczne od pierwszej chwili jego użycia.

 

 

 

Materiał promocyjny

 

 

Komentarze (0)
Zaloguj się lub zarejestruj, aby dodać komentarz.

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

© 2014 firmylesne.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i realizacja: DIFFERENCE