FPK JG
Technika leśna

Przyczepy 12 t dla zula cz. 2

Dodano: 03.08.2021

Przyczepy marek Farma, Kronos oraz Stepa Palfinger oferują sporo wyposażenia opcjonalnego, dzięki czemu możemy je wykorzystać nie tylko do zrywki drewna.

 

 

Farma

Farma to firma z 30-letnim doświadczeniem w produkcji przyczep leśnych. Fabryka maszyn tej marki mieści się w Estonii. Przyczepy cieszą się uznaniem użytkowników ze względu na ich dużą wytrzymałość w ciężkich warunkach leśnych, dobrą manewrowość oraz prostotę obsługi. Modele G2 to nowa generacja przyczep o opatentowanej konstrukcji ramy, w której zastosowano ośmiokątny profil ze stali walcowanej na gorąco. Taka budowa zwiększa wytrzymałość przyczepy i ułatwia jej pokonywanie wystających pni i kamieni, a nisko położony środek ciężkości zmniejsza możliwość wywrócenia przyczepy.

 

Model 12 G2 może zostać wyposażony w żuraw o wysięgu 6,3, 7,0 albo 8,5 metra. Ich maksymalne udźwigi to odpowiednio 440, 720 oraz 520 kilogramów. Rama tej przyczepy została wyposażona w hydraulicznie wydłużaną ramę. Dodatkowo konstrukcja posiada o 20 proc. grubszą stal w części centralnej, co zwiększa jej odporność na cięższe ładunki i siły generowane przez żurawie o dużym momencie podnoszenia. Powierzchnia załadunku wynosi 2,8 m3, a długość skrzyni ładunkowej wynosi 3,75 m. Cała przyczepa ma długość od 5,94 metra do 6,61, w zależności od stopnia wydłużenia ramy przez operatora. Standardowe ogumienie jest montowane w rozmiarze 500/45-22,5. To daje łączną szerokość przyczepy wynoszącą ok. 2,29 metra. Producent oferuje również bogate wyposażenie dodatkowe – od różnego rodzaju hamulców, przez osobny układ hydrauliczny, zabezpieczenie lamp przyczepy przed uszkodzeniami zewnętrznymi, przedłużenie kłonic itp.

 

Kronos

Kronos to fińska marka przyczep do przewozu drewna. Jej siedziba znajduje się w Kronoby, we wschodniej Finlandii, gdzie rozpoczęła swoją działalność jako Wikars Oy Ab. Już od 1914 roku produkuje sprzęt dla rolnictwa i leśnictwa, a od 1979 roku znana jest jako Kronos. Asortyment przyczep sięga od 10 ton ładowności do 15 ton.

 

Niedawno marka wprowadziła na rynek nową przyczepę Kargo 121. Jej ładowność to 12 ton i 3 m3 przekroju powierzchni ładunkowej. Skrzynia ładunkowa z możliwością jej przedłużenia ma długość od 4,17 do 4,82 metra w wersji standardowej albo 4,62 do 5,27 w wersji przedłużonej. Cała przyczepa ma maksymalną długość od 6,14 do 7,24 metra. Jej szerokość zależy od zastosowanych opon i waha się w przedziale od 2,43 do 2,48 metra. Rozmiary dostępnych opon to 550/45-22,5 albo 600/50-22,5.

 

Kargo 121 dostępna jest z żurawiem Gripto 709, o maksymalnym wysięgu 8,5 metra i udźwigu 555 kilogramów. Nowa przyczepa jest łatwa do rozbudowy o różnego rodzaju dodatkowe wyposażenie. Posiada system modułowy, który ułatwia również późniejsze ulepszenie przyczepy, jeśli zajdzie taka potrzeba. Kargo 121 jest dostępna z napędem na 2 lub 4 koła.

 

Stepa Palfinger

Stepa Palfinger to austriacka firma, której fabryka została otwarta w 1998 roku. Opisywany model C-12AK posiada heksagonalną ramę, podobną konstrukcyjnie do ramy przyczepy Farma. Rozwiązanie ma zapewnić większą wytrzymałość konstrukcyjną przyczepy oraz stabilność podczas pracy. Seria C została wyposażona w przykręcaną kratę oporową, wraz z zamontowanym zbiornikiem hydraulicznym. Charakterystyczną cechą przyczep Stepa jest nisko osadzony środek ciężkości. Uszczelnione punkty łożyskowania to także standardowe wyposażenie tych maszyn. Przegubowy dyszel ułatwia manewrowanie w ciaśniejszych drzewostanach.

 

C-12AK to przyczepa o całkowitej długości 7,21 metra, z czego 4,70 metra to długość skrzyni załadunkowej. Powierzchnia załadunku wynosi 2,4 m2. Szerokość przyczepy to 2,15 metra z założonymi oponami w rozmiarze 400/60-15,5, zalecanymi do tego modelu przez producenta. Dostępne są także inne warianty: 480/45-17,0 albo 500/50-17,0. Producent zaleca także do tej przyczepy modele żurawi FL (składane normalnie) oraz FZ (składane w „Z”, jak w samochodach wywozowych) w wielkościach 42 – 62. W tym przedziale możemy wybrać jeden spośród 9 modeli żurawi hydraulicznych. Ich zasięg zamyka się w przedziale od 7,5 do 9,5 metra. Udźwig na maksymalnym wysięgu waha się w zależności od modelu od 460 kg do 700 kg (przy czym należy pamiętać, że model o najdłuższym wysięgu niekoniecznie będzie tym najmocniejszym).

 

Przyczepy Stepa również mają szeroką możliwość doposażania swoich konstrukcji w rozmaite udogodnienia i rozwiązania jak pozostali konkurenci. Na pokładzie mogą się znaleźć m.in. kamera cofania, oświetlenie ostrzegawcze, dodatkowe obiegi hydrauliki, wciągarka, dodatkowe zabezpieczenia oraz wiele innych.

 

Z bogatym wyposażeniem

Wszystkie zaprezentowane w tym porównaniu modele przyczep oferują swoim użytkownikom bogatą paletę wyposażenia opcjonalnego. Warto zwrócić uwagę na wybór niektórych podczas zakupu takiego rodzaju przyczepy. Może ułatwić to nam pracę, a także sprawić, że sprzęt będzie bardziej wszechstronny i będziemy mogli go użyć do innej pracy niż zrywka drewna. Farma 12 G2 oraz Stepa Palfinger C-12AK posiadają mocne heksagonalne ramy. Ponadto Farma posiada o 20 procent grubszą blachę w centralnej części ramy, aby dodatkowo ją wzmocnić, a Stepa wyróżnia się na tle konkurencji szeroką gamą dostępnych modeli żurawi. Kronos Kargo 121 zaś to najnowsza konstrukcja o kompaktowych rozmiarach i równie wysokich parametrach użytkowania, jak pozostali konkurenci.

 

 

 

Tekst w całości pochodzi z GAZETY LEŚNEJ nr 7/2021, kliknij w link, aby dowiedzieć się jak zamówić prenumeratę: http://gazetalesna.pl/prenumerata

 

 

Komentarze (0)
Zaloguj się lub zarejestruj, aby dodać komentarz.

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

© 2014 firmylesne.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i realizacja: DIFFERENCE