KOPA KAMIŃSKI
Technika leśna

Mniej toksyn

Dodano: 18.02.2015

 

Konstruktorzy silników stosowanych w pilarkach spalinowych kładą szczególny nacisk na zmniejszenie toksyczności spalin.

 

Silniki X-torq oferowane przez Husqvarnę w konwencjonalnych pilarkach spalinowych. Specjalne nakładki zamontowane na przeciwciężarach wału korbowego powodują wzrost ciśnienia w skrzyni korbowej. Wyższe ciśnienie w skrzyni korbowej i w kanałach dolotowych sprawia, że spaliny zwierają mniejsze ilości substancji toksycznych.
Ważne elementy tego rozwiązania to odpowiednia konstrukcja kanału przepłukującego, który zaczyna się już w komorze korbowej oraz dodatkowy kanał dolotowy czystego powietrza. Dzięki niemu, przed wlotem świeżej porcji mieszanki do skrzyni korbowej dostaje się czyste powietrze, usuwające spaliny i chroniące przed ich cofaniem się do komory spalania silnika. Dostarczaniem odpowiedniej porcji czystego powietrza steruje specjalny kanał, utworzony na powierzchni bocznej tłoka.

Podobne rozwiązania zastosowano również w silnikach Stihla. W dwusuwowym silniku oznaczonym jako 2-Mix podczas przepłukiwania warstwa powietrza niezawierająca paliwa zostaje umieszczona pomiędzy wydalanymi spalinami, a świeżą porcją mieszanki w skrzyni korbowej silnika. Ta powietrzna poduszka jest wprowadzana do silnika przed świeżą porcją mieszanki, co powoduje jej oddzielenie od spalin. Dzięki temu przed rozpoczęciem suwu wydech?napełnianie pozostałe w silniku spaliny są usuwane, a świeża porcja mieszanki nie przedostaje się do kanału wylotowego. Redukuje to znacznie straty paliwa związane z przepłukiwaniem cylindra.
Sterowanie przepływem czystego powietrza odbywa się za pomocą kanału utworzonego na bocznej powierzchni tłoka. W zależności od położenia tłoka powoduje on otwieranie bądź zamykanie połączenia pomiędzy kanałami dopływu czystego powietrza, a kanałami napełniania komory spalania. Zaletami tego rozwiązania jest zmniejszenie zużycia paliwa o 20% w porównaniu do zwykłych silników dwusuwowych, większa moc i wyższy moment obrotowy w szerszym zakresie prędkości.

 


Od lewej: zasada działania dwusuwowego silnika 2-Mix firmy Stihl i zasada działania silnika X-torq firmy Husqvarna


 1 ? świeca zapłonowa, 2 ? kanały przepłukujące, 3 ? kanał wlotowy czystego powietrza, 4 ? kanał wlotowy mieszanki paliwowo-powietrznej, 5 ? skrzynia korbowa, 6 ? komora spalania w cylindrze, 7 ? kanał wylotowy spalin, 8 ? tłok, 9 ? korbowód, 10 ? wał korbowy


 1 ? świeca zapłonowa, 2 ? odprężnik, 3 ? kanał wlotowy czystego powietrza z przepustnicą, 4 ? kanał wlotowy mieszanki paliwowo-powietrznej, 5 ? tłok, 6 ? kanał w powierzchni bocznej tłoka, 7 ? komora spalania w cylindrze, 8 ? kanał wylotowy spalin, 9 ? korbowód, 10 ? wał korbowy z nakładkami, 11 ? kanał przepłukujący, 12 ? skrzynia korbowa

 

Zdjęcie/tekst: NGL 1/2015

Komentarze (0)
Zaloguj się lub zarejestruj, aby dodać komentarz.

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

© 2014 firmylesne.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i realizacja: DIFFERENCE