FPK JG
Technika leśna

LKT w lesie już od niemal 50 lat

Dodano: 26.08.2020

Kto nie zna maszyn LKT? Leśne Kołove Traktory pracują w lasach już niemal od 50 lat.

 

 

Początki firmy sięgają 1971 roku. W czasach świetności fabryki zatrudnionych było tysiąc pracowników, tyle samo też maszyn wyjeżdżało z niej każdego roku. W historii tego miejsca były także trudniejsze chwile – kłopoty ze sprzedażą ciągników po roku 1989. Trzeba było wtedy zwolnić 90% pracowników. Roczna sprzedaż maszyn spadła z 1000 do 50 sztuk.

 

W 2002 roku państwowy zakład ZTS TEES (poprzednia nazwa fabryki LKT) trafił w ręce prywatne.

 

Po transformacji fabryki zostało 10% pracowników, a obecni do dziś właściciele wdrożyli w życie nowy plan działania. Zmniejszyli liczbę produkowanych maszyn, co oznaczało, że z szerokiego wachlarza skiderów (od najmniejszego LKT 40 do największego LKT 160), zostały cztery modele, do których wprowadzono szereg innowacji.

 

Cztery modele

Aktualnie LKT w swojej ofercie posiada cztery modele maszyn. LKT 81 to najlżejszy model. Waży jedynie 7,3 tony, a kąt łamania przegubu to 43 stopnie, co w połączeniu z niewielką długością 5,8 m powoduje, że maszyna bardzo sprawnie manewruje między drzewami. Jego szerokość to 2,45 m. Jest napędzany silnikiem JCB i mechaniczną przekładnią.

 

Model LKT 82 produkowany jest od 2001 roku. W przeciwieństwie do poprzedniego skidera, nie ma skrzyni biegów. Jest tu czterocylindrowy silnik Iveco o mocy 93 kW, wraz z przekładnią hydrostatyczną. Jego długość to 5,9 metra, szerokość - 2,48 m, a waga wynosi 7650 kg.

 

LKT 150 - jest to skider wyposażony w czterocylindrowy silnik JCB Ecomax o mocy 108 kW. Waży 12 ton. Jego długość wynosi 6,2 m, a szerokość 2,55 m.

 

Największy model to LKT 175. Waży 16 ton, jego szerokość to 2,55 m i długość 8,8 metra. Model ten cechuje także między innymi: czterosuwowy silnik JCB Ecomax o mocy 129 kW (175 KM). LKT 175 Combi można używać jako forwarder albo skider z klembankiem i wciągarką dwubębnową. Inne możliwości tej maszyny to: podnoszenie ramy wraz z kłonicami, hydrauliczne składanie kraty oporowej, czy też zwiększanie przestrzeni ładunkowej przez wysunięcie tylnej części ramy z ostatnią parą kłonic.

 

Obecne modele ciągników LKT, które są wyposażone w najnowsze technologie, nie przypominają maszyn znanych przedsiębiorcom leśnym sprzed niemal 50 lat. W kabinach aktualnie produkowanych ciągników znajdziemy m.in. klimatyzację (opcja), ogrzewanie, obracane fotele, joysticki. Dodatkowo można kupić sterowanie radiowe całej maszyny.

 

Oczywiście nie wszystkie elementy ciągników produkowane są w fabryce na Słowacji. W Trstenej powstają spawane części maszyn, wciągarki (dwubębnowe ośmio- i dziesięciotonowe), klembank, mygłownica, przedni chwytak. Gotowe do montażu przyjeżdżają: skrzynie biegów, mosty, silniki angielskie (Iveco, JCB), żurawie (Epsilon, Loglift), chwytaki żurawi, opony (Nokian, Alians), a także kabiny z Włoch.

 

 

 

Materiał promocyjny

 

 

Komentarze (0)
Zaloguj się lub zarejestruj, aby dodać komentarz.

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

© 2014 firmylesne.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i realizacja: DIFFERENCE