KOPA KAMIŃSKI
Technika leśna

Dbamy o maszyny - część czwarta!

Dodano: 23.04.2015

 

Smarowanie i kontrola przekładni

W poprzednich odcinkach omówiliśmy:

- Mycie i konserwacja maszyn

- Jak zwalczyć korozję?

- Silnik, olej, płyn chłodniczy i paliwo

 

Warto więc też wspomnieć o skontrolowaniu stanu kół pasowych i paska klinowego napędu wentylatora chłodnicy ? jego napięcia, czystości i pojawiających się uszkodzeń na jego powierzchni (pęknięć, rozwarstwień, postrzępień). Dotyczy to również i innych przekładni tego typu.

 

W trakcie intensywnej eksploatacji współpracujące elementy ciągnika ulegają procesom naturalnego zużycia, co prowadzi najpierw do pogorszenia działania maszyny, a w niektórych przypadkach nawet do awarii. Stąd podstawowym zabiegiem konserwacyjnym ? a raczej profilaktycznym, niezależnie od pory roku ? jest właściwe smarowanie.

 

Oprócz zabezpieczenia współpracujących ze sobą części, smarowanie polepsza odprowadzenie ciepła powstałego na skutek tarcia elementów o siebie, a także pozwala na wyprowadzenie powstających na ich styku zanieczyszczeń. Dodatkowo środki smarne stanowią również ochronę antykorozyjną poszczególnych punktów smarnych i elementów konstrukcyjnych.

 

Smarowanie ma szczególnie znaczenie po umyciu maszyny. Jeśli do mycia używana była myjka ciśnieniowa, to może się zdarzyć, że smar z łożysk i innych punktów smarnych, mógł zostać wyparty. Dlatego też wszystkie takie punkty należy przesmarować, wypierając z nich zużyty czy też zanieczyszczony wodą smar lub wodę. Ilość nowo wtłaczanego smaru powinna pozwolić, by z jednej strony usunąć spomiędzy współpracujących elementów zużyty smar, zanieczyszczenia osadzające się na powierzchni punktów smarnych (drobiny ziemi, sól drogowa) lub wodę, która przypadkowo mogła się dostać do wnętrza.

 

Kontrola przekładni

Jeżeli w ciągniku znajdują się zespoły przekładni to po okresie zimowym też należy o nie odpowiednio zadbać. Zazwyczaj w skrzyniach przekładniowych, które poddane były intensywnemu użytkowaniu, należy wymienić olej smarujący. W pozostałych ? wystarczy jedynie skontrolować poziom oleju i ewentualnie uzupełnić braki.

Właściwa konserwacja siłownika i przekładni łańcuchowej w ciągniku leśnym

 

Jednocześnie należy pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu skrzyń przekładniowych przed dostępem wody, tj. ich właściwym uszczelnieniu. Jeżeli pojawia się jakikolwiek wyciek lub nienaturalny ubytek czynnika smarującego, należy bezzwłocznie zlokalizować przyczynę wycieku i ją usunąć.

 

Z doświadczeń wynika, że najczęstszą przyczyną jest wadliwe uszczelnienie mechanizmu przekładniowego. Powoduje to nadmierną utratę czynnika smarującego, co niekorzystnie wpływa na sam mechanizm i na środowisko, w którym pracuje. Dodatkowo może spowodować wnikanie zanieczyszczeń do wnętrza mechanizmu i szybsze jego zużycie.

 

Po zimie warto dokonać również przeglądu układu hydraulicznego. Po zakończeniu dłuższej eksploatacji powinno się przede wszystkim wymienić olej hydrauliczny w układzie. I to zarówno w przypadku oczywistej zamiany oleju rzadszego (zimowego) na gęstszy (letni), jak i w przypadku, gdy olej nie był olejem sezonowym. Filtry wystarczy skontrolować i w razie potrzeby, w zależności od konstrukcji, umyć wkłady filtrujące lub wymienić na nowe. Przed napełnieniem układu hydraulicznego świeżym olejem, przed zainstalowaniem oczyszczonych lub nowych filtrów, zaleca się przepłukanie całego układu.

 

Tłoczyska siłowników, a więc nieosłonięte powierzchnie elementów roboczych, powinno się wyczyścić z zanieczyszczeń i pokryć smarem konserwującym w położeniu takim, aby były całkowicie wysunięte z cylindrów, a następnie, o ile to możliwe, ustawić je w położeniu, w którym całkowicie będą w nim schowane.

 

Sprawdzając przewody hydrauliczne należy zwrócić uwagę, szczególnie w przypadku przewodów elastycznych, na ich stan techniczny: pęknięcia, przetarcia, załamania, a także na stan ich okuć oraz połączeń między gniazdem, a złączem.

Idealny stan układu hydraulicznego napędu wciągarki skidera liniowego

 

 

cdn.

 

Tekst i zdjęcia pochodzą z GAZETY LEŚNEJ

Komentarze (0)
Zaloguj się lub zarejestruj, aby dodać komentarz.

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

© 2014 firmylesne.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i realizacja: DIFFERENCE