proml
Okiem adwokata

Elektroniczna rewolucja w przetargach

Dodano: 03.04.2018

Już za kilka miesięcy wchodzą w życie przepisy, które zrewolucjonizują zamówienia publiczne w Lasach Państwowych i będą dotyczyły w zasadzie wszystkich firm leśnych.

 

 

Zmiana nastąpi dwustopniowo. W przetargach ogłoszonych 18 kwietnia i później, JEDZ będzie musiał zostać złożony w formie elektronicznej.

 

Etap przejściowy zakłada, że sposobem dostarczenia elektronicznego JEDZ-a będzie e-mail. ZUL będzie zobowiązany przy tym w odpowiedni sposób zaszyfrować dokument oraz opatrzyć go kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Sposób na odszyfrowanie JEDZ-a przez Nadleśnictwo zostanie ujawniony na piśmie i dołączony do oferty, wciąż składanej w tradycyjnej formie.

 

Tym samym zamawiający będzie mógł poznać treść JEDZ-a nie wcześniej niż przed otwarciem „papierowych” ofert.

 

Drugi etap rewolucji nastanie jesienią. Wszystkie przetargi ogłoszone 18 października i później będą już w całości prowadzone w formie elektronicznej.

 

Oznacza to brak możliwości złożenia jakichkolwiek dokumentów w tradycyjnej formie. Wymiana korespondencji pomiędzy nadleśnictwem i ZUL-em będzie musiała odbywać się za pośrednictwem narzędzi gwarantujących zachowanie zasad uczciwej konkurencji, w szczególności tajności oferty przed terminem jej otwarcia. Tych warunków nie spełnia poczta elektroniczna, dlatego przesyłanie oferty e-mailem nie wchodzi w grę.

 

Lasy Państwowe, podobnie jak każdy inny zamawiający, staną przed wyzwaniem stworzenia lub wykupienia usług takiej platformy porozumiewania się z wykonawcami, która sprosta wymaganiom przepisów prawa. Platforma posłuży składaniu i wymianie wszystkich pism pomiędzy zamawiającym i wykonawcą.

Wraz z ogłoszeniem przetargu zamawiający musi powiadomić o tym, w jaki sposób (za pomocą jakiego instrumentu) będzie przeprowadzane e-postępowanie.

 

Po stronie firmy leśnej pozostanie wyposażenie w sprzęt i łącze internetowe umożliwiające komunikację z nadleśnictwem, a przede wszystkim wykupienie kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

 

Będzie to podpis, którego złożenie w sposób nie budzący wątpliwości potwierdzi tożsamość osoby podpisującej.

Podpisy wymagają „wykupienia” od firm wpisanych do specjalnego rejestru, gwarantujących prawdziwości podpisu.

 

 

Łukasz Bąk, adwokat

Wspólnik w Kancelarii Jaskot, Bąk – Adwokaci

 

 

 

 

 

Komentarze (0)
Zaloguj się lub zarejestruj, aby dodać komentarz.

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza.

© 2014 firmylesne.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt i realizacja: DIFFERENCE